Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1982 r.
1300 cm3
0.00 s
Zaporożec (język rosyjski: Запоро́жец, język ukraiński: Запорожець) to nazwa marki małych samochodów budowanych od roku 1958 w fabryce ZAZ w Ukraińskiej SRR. Różne jego typy produkowane były aż do roku 1994.
Słowo zaporożec oznacza Kozaka z Siczy Zaporoskiej.
Podobnie jak VW Garbus w Niemczech czy Trabant w NRD, radziecki zaporożec miał być "samochodem dla ludu" - był to najtańszy samochód w ZSRR, a przy tym, dość wytrzymały na stan dróg w Związku Radzieckim.
Wszystkie samochody Zaporożec miały napęd na tylną oś i silnik chłodzony powietrzem (umieszczony z tyłu).
Dane techniczne modelu ZAZ-968M [edytuj]
Liczba miejsc: 4-5
Masa własna pojazdu (sucha): 750 kg
Masa pojazdu gotowego do jazdy: 800 kg
Masa pojazdu w pełni obciążonego: 1200 kg
Maksymalne obciążenie osi przedniej: 300 kg
Maksymalne obciążenie osi tylnej: 900 kg
Dopuszczalna masa bagażu w bagażniku: 50 kg
Długość: 3765 mm
Szerokość: 1490 mm
Wysokość (bez obciążenia): 1400 mm
Rozstaw przednich kół: 1240 mm
Rozstaw tylnych kół: 1226 mm
Prześwit (przy pełnym obciążeniu): 185 mm
Kąt natarcia: 31°
Kąt zejścia: 26°
Średnica zawracania (między krawężnikami): 10,6 m
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Droga hamowania 80-0 km/h (z pełnym obciążeniem): 43,2 m
Przyspieszenie 0-100 km/h (z dwiema osobami): 32 s
Zużycie paliwa (z gaźnikiem K-133):
- przy 90 km/h: 6,5 l/100 km
- w mieście: 9,5 l/100 km
- ogrzewanie 0,85 l/h
Stosowane modele silników:
- MeMZ-9683
- MeMZ-968GE (nowy dwukomorowy gaźnik i zmieniony wydech)
- MeMZ-968BE (jw. dodatkowo nowa głowica z mniejszymi komorami spalania):
Rodzaj silnika: gaźnikowy, czterosuwowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem
Ilość cylindrów: 4 w układzie V (pod kątem 90°)
Pojemność: 1197 cm3
Średnica cylindra: 76 mm
Moc maksymalna (przy 4400-4500 obr/min):
- MeMZ-9683: 41 KM
- MeMZ-968GE: 45 KM
- MeMZ-968BE: 50 KM
Maksymalny moment obrotowy: 7,8-8,3 kGm (przy 3500-3600 obr/min)
Paliwo:
- MeMZ-9683: Etylina 76
- MeMZ-968GE: Etylina 76
- MeMZ-968BE: Etylina 93
Stopień kompresji:
- MeMZ-9683: 7,2
- MeMZ-968GE: 7,2
- MeMZ-968BE: 8,4
Minimalna temperatura uruchamiania (bez podgrzewania): -15° C
Bieg jałowy: 910 obr/min
Kolejność pracy cylindrów: 1-3-4-2
Produkcję zakończono 1 lipca 1994 r.
Silnik o pojemności 1197 cm³, moc 40KM umiejscowiony z tyłu napędza koła tylne
Przednie zawieszenie oparte na drążkach skrętnych oraz sprężynach z amortyzatorami hydraulicznymi było kopią rozwiązania pochodzącego z Volkswagena, tylne opierało się na wahaczach wleczonych oraz sprężynach z amortyzatorami hydraulicznymi.