Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1900 r.
Zeleski
2000 cm3
130 KM
10.00 s
Auto bez wątpienia zasługiwało więc na miejsce wśród "cywilnych" odmian. Piotr Zaleski postanowił we własnym zakresie odbudować rajdowego Poloneza na wzór historycznych planów oraz homologacji. Od początku planował jednak przygotowanie auta do startów w rajdach oraz wyścigach górskich. Z tego powodu prezentowany Polonez nie jest idealną repliką rajdówek z lat 80 - nieliczne części zostały zmienione względem oryginału, by lepiej dostosować pojazd do sportowych zmagań. Prace nad samochodem trwały blisko 2 lata, a ich koszt zamknął się w kwocie ponad 150 tysięcy złotych !.
W chwili przygotowywania materiału, Polonez był napędzany 2-litrowym silnikiem o mocy 130 KM. Motor nie został poddany znaczącym modyfikacjom. Najważniejszymi z nich były: montaż dwugardzielowych gaźników Webera oraz zmiana filtra powietrza na sportowy. W niedługim czasie jest jednak planowane wzmocnienie silnika. Jednostka napędowa została zaadaptowana z pojazdu koncernu Fiata. Niestety Poloneza z silnikiem 2.0, którego stan pozwalałby na przystosowanie do startów w rajdach, jest niezwykle trudno odnaleźć. Zastosowany silnik jest jednak identyczny z montowanym fabrycznie do Poloneza, przez co auto w pełni odpowiada homologacji. Jednostka napędowa jest od spodu chroniona przez duraluminiową płytę. Seryjną skrzynię biegów zastąpiono wyczynowym odpowiednikiem produkcji włoskiej firmy Colotti - dokładnie takiej, jaka trafiała pod podłogi rajdówek z FSO 20 lat temu. Jest to skrzynia "kłowa", więc umożliwia zmianę biegów bez użycia pedału sprzęgła, co zwiększa dynamikę jazdy. Polonez przyśpiesza również lepiej dzięki dosyć krótkim przełożeniom skrzyni biegów. Moment obrotowy jest przenoszony przez wzmocnione sprzęgło oraz wał napędowy. W tylnym moście została zamontowana 40% procentowa szpera wyprodukowana przez Colotti, która poprawia trakcję, a przy okazji ułatwia prowadzenie samochodu efektownymi poślizgami.
Wnętrze Poloneza od razu sugeruje, do czego auto zostało stworzone... Usunięto wszelkie niepotrzebne wygłuszenia, tapicerkę, oraz praktycznie wszystkie elementy plastikowe. Na ich miejscu pojawiła się klatka bezpieczeństwa wykonana z kilkunastu metrów stalowych rur. Jest znacznie bardziej rozbudowana niż w pierwowzorze, co sprawiło, że
karoseria jest jeszcze sztywniejsza i lepiej nadaje się do wyczynowej jazdy, a także zapewnia większy poziom bezpieczeństwa w przypadku kolizji. Załoga samochodu podróżuje w "kubełkach" firmy Sparco, do których jest przytwierdzona sportowymi pasami. Aby poprawić rozkład masy pojazdu, fotel pilota cofnięto mocno ku tyłowi samochodu oraz osadzono go możliwie nisko
a za nim zamontowano akumulator. Deskę rozdzielczą zaadaptowano z wersji Caro, a przed montażem poddano ją flokowaniu, co zapobiegło odbijaniu przez nią światła. Jak większość rajdówek, także i Polonez otrzymał kilka dodatkowych wskaźników, monitorujących pracę silnika. Niewidocznym, acz bardzo ważnym elementem wyposażenia wnętrza jest system gaśniczy.
Nie da się ukryć, że zawieszenie Poloneza nie było nowoczesne już w chwili jego rynkowego debiutu, na skutek czego w standardowych odmianach nie zapewniało idealnej trakcji. W rajdowym egzemplarzu stosunkowo niewielkie modyfikacje przyniosły sporą poprawę zachowania się pojazdu w zakrętach. Przednie sprężyny zostały wykonane na zamówienie. Tylne resory zastąpiono elementami z Fiata 125p Combi. Wszystkie amortyzatory wymieniono na części firmowane przez Bilsteina. Również stabilizatory zostały zastąpione twardszymi odpowiednikami, co dodatkowo zmniejszyło przechylanie karoserii w szybko pokonywanych zakrętach.
Brak
jestem pod wrażeniem!CACKO :)
Myślałem że już takiej rajdówki nigdy nie ujrzę.
chciał bym się nim przynajmniej przejechać , naprawdę wielki szacun dla twórczy takiego cuda
Z Tego co ja tu przeczytałem i widze na zdjeciach... poprostu Doskonała Robota! zapraszam do mnie
Gratuluje wkładu pracy i zaparcia :) Kiedy następnym razem ktoś będzie się śmiać że ładuje tyle kasy w Poloneza to mu powiem jakie są koszty stworzenia repliki :D
piękny klasyk widać że zadbany szkoda że tych samochodów jest mało zapraszam do skomentowania mojego samochodu
Przepiękny, niesamowity! Szczerze gratuluję!
Zobacz moją furkę z tej samej epoki :-)
Marzy mi się budowa MTXa :-)
wyj...ny w kosmos jak mario bros!! mam zamiar sobie zrobić takiego w pszyszłości :) daje 6 i zapraszam do mojego poldka :D
ty chyba byłeś w z Tym poldkiem w legendach PRL-u o ile się nie myle
niezła rajdówka... poprostu coś pięknego... widać że ogromnie dużo pracy właściciel włożył aby zbudować taki bolid!:)
oczywiście 6!
Piękny, widziałem go na Siennej, maszyna, której Polacy nie muszą się wstydzić (6)
Profesjonalnie przerobiony polonez. Napewno daje dużo frejdy z jazdy :) Oczywiście 6
samochód na którego widok zachorowałem żeby swojego poldka przerobic na rajdówke
Widziałem maszynę w akcji na Górze Św. Anny 2005 :) Piekna maszyna, pięknie chodzi i do tego ładnie jeździ :) Gratuluje Poldżera :D Pozdrawiam
jeszcze jedne swiatla jakies na dach do kompletu hehe, tak serio to podziwiam i wklad pracy i gratuluje efektu
Dawno sie tyle nie czytalem :P
Autko super !!!
Moj ojciec mial Poloneza z silnikiem 2.0 z Fiat Mirafiori :)
Niestety wtedy jeszcze bylem za maly kurdupel aby docenic te silniki.
Pozdrawiam
Absolutny mistrz rankingu masa pracy i przy tym kultowe auto .
Pełen respekt na 6
Kiedys miałem przyjemnosć z pomaranczowym Polonezem :) bardzo miły pojedynek to był :)
WSUPER !6!!! interesuje mnie to zdiecie (tarcza z zaciskiem!) mozna jakis opis?
pozdrawiam!
widziałem cudo na jakims zlocie. cos cudownego! sa jeszcze na tym swiecie ludzi z pasja. RESPECT dla nich.
no po prostu cudeńko :) Chciałbym zeby moj fiat kiedys podobnie wygladał :) Gratuluje uporu i serca włozonego w ten samochod :) Powiem ze moim zdaniem jest warty kazdego wyzeczenia :) Cudo jakich mało i az chce sie na ni
Super machina, pięknie wygląda ;) Z chęcią bym takim pojeździł ;P Oczywiście 6 i pozdr! ;)
Piękny Polonez i po co tu jaki kolwiek zestaw CAR AUDIO??
6! zapraszam do mnie!
Jestem bliski masturbacji...piękny!!!! jezuu, też takiego chce! <6666666666666>
Mialem kiedys prawdziwego borewiacza... doslownie cudo tylko to spalanie do 30l/100km mnie meczylo ale daje 6
Wszystko ładnie pięknie, tylko jakos nie kojarze żeby rajdówki miały plastikowe podszybie i trzecie szyby:)
Jak sie wkłada tyle pracy i pieniędzy w atuo to juz mozna było wykorzystać nadwozie z prawdziwego borewicza.
A
Mój starszy posiadał kiedyś poldka ale caro.
Oczywiście daje 6+!!!
Oceń mój pojazd
To je to co tygryski lubią najbardziej. Widziałem co porafi taki poldek w akcji i dzięki Ci człowieku za pasję jaką wkładasz do niego. Przynajmniej znów można chociaż myślami wrócić do PRLowskich wyjadaczy.
fajny poldolot i dobrze chyba sobie radzi w gsmp jak sie nie myle :) 6 musi byc bo rajdowy klimat to jedyny własciwy,szkoda zę to przeklejony artykuł :/
Pełny szacunek i podziw dla tego kto stworzył tego poloneza!! Musi trochę zadziwiać na drodze i pewnie nie tylko wyglądem.. Pozdrawiam i zapraszam do mnie.
Odemnie Maks i to Zasłużony bo poldek kosztował cie sporo czasu i kasy;) ale myśle że sie opłacało...
Zapraszam Do Siebie i Skomentowanie Mojego Klasyka;)
Super polton! Ode mnie szósteczka za pięknie zachowany klasyk z tasmy FSO :). PozdraVWiam! :)
Super Poldek w pięknym stanie :)
Dziś już takie furki są rzadkością.
Gratuluje autka :) 6 jak najbardziej. Pozdrawiam
oby wiecej takich ludzi w polsce. gratuluje zapalu i poswiecenia, piekne auto, do zobaczenia na rajdowych trasach!
swietny samochod zasluguje w pelni na najwyzsza note nie bez znaczenia jest tez opis gruntowny
po prostu caly profil jest super!
No to jest Poldziszon jakich mało !!
Ogrom włożonej pracy, świetny opis - nie może być nic innego jak 6.
Miło zobaczyć takiego Polonezika :-)
piękny
podziwiam własciciela za taka dokładnosc i poswiecony czas no i fundusze
6 to za mało
niewiem co mam napisac moze napisze ze moj tato ma poloneza hehe
a tak na serio to podobaja mi sie "stare" konstrukcjie bo maja to cos czego brak nowoczesnym samochodom gdzie wszystko jest z plastiku
Ładnie przerobiony polonez jak to mówią ,, Stary ale jary"
Oczywiście daje >>6<<.
PS. zapraszam do mnie.
no szacunek za opis a maszyna szybko znajdzie sie w top 10 podejrzewam super jest!
no to mi nie wyglada na serce z poloneza :) prosze o dodanie opisu ale juz zostawiam 6
rewelacja super wspanialy dodaj opis poczytam z checia o tej maszynie...6
Hubiczek pozdrowił kierowcę pojazdu
Portero dodał pojazd do ulubionych