Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1981 r.
Kraków
493 cm3
50 KM
46 Nm
6.20 s
\"Moja Kobieta\"
Najpierw ssanie,
rozruch i czekanie.
Trochę czasu jest jej trzeba,
...wolno się rozgrzewa.
Delikatnie muskam ją po rączce,
jej zaworki robią się gorące.
Temperatura ciągle wzrasta,
bo to v-ka jest widlasta.
80 stopni kąt rozwarcia,
będzie krzyczeć aż do zwarcia.
W końcu jest na maksa przepustnica,
dopiero wyłania się z niej diablica.
Jak syrena mnie czaruje,
może ktoś mnie uratuje.
W sercu płonie ogień...
a w jej żyłach płynie olej.
Dokładniej CX500B
Motor o którym mówi się że jest \"pompą do gnoju\".
Świadczy to tylko o tym że te motory są nie do zatyrania- wieczne i mimo wieku ciągle żwawe.
Konieczne zmiany ze względu nieoryginalnych komponentów zmusiły mnie na dokonanie decyzji co do wyglądu mojego cx-a. Dokupuje takie części aby zbliżyć go wyglądem do wersji CX500 Delux.
Jak widać zamontowałem wiele części od wersji custom:
- kierownice
- nóżki i dżwignie biegów, hamulca
- zegary
- uchwyt lampy
- kierunkowskazy
- tylnie amorki ze szklankami
Z racji że moto miało zniszczone, źle pomalowane felgi dokupiłem za grosze równiż oryginalne srebne, i myśle że świetnie się komponują z aluminiowym silnikiem.
Obudowa bezpieczników została wyszkiełkowana i również jest w kolorze aluminium.
V2 czterosuwowe... czterozaworowe... o kącie rozwarcia 80 stopni!
Silnik powstał pod kierownictwem Hiroshi Kameyamy defakto do sportowego auta S800 ale docelowo wylądował w jednośladzie i dzięki temu możemy się cieszyć jazdą tymi motorami :)
Chłodzony piękną chłodnicą za którą kryje się wentylator napędzany z rozrządu... dzięki temu są to motory praktycznie nie do przegrzania.
Z ciekawych rzeczy można tu wspomnieć o sprzęgle które obraca się przeciwnie w stosunku do wału korbowego co pomogło ograniczyć drgania. Swoją drogą w motorze da się odczuć przechylanie podczas dodawania gazu- dzięki tak umieszczonemu silnikowi.
Warto powiedzieć że elementem tylnego zawieszenia jest Kardan... Więc odpada obsługa napędu poza okresowym smarowaniem/kontrolą co 12000 tys... WIECZNY NAPĘD!
Trasa:
Polska - Szweja - Norwegia
a dokładniej:
Kraków - Gdynia - Karlskrona - Oppdal
Motor był porządnie obładowany jazda przez Polskie ziemie była męcząca mimo że w pięknej pogodzie. Dopiero przed Gdańskiem dopadła mnie ulewa. Jednak to nic w porównaniu do krajów Skandynawii... piękne asfalty, kultura na drodze i piękne widoki :)
Minusem jadąc w tamtą stronę był deszcz- na 1000 km 600 starałem się omijać krople :)
Niezapomniane będą dla mnie owce i krowy na przelotówkach między wioskami i miastami, drogi wiodące wzdłuż jezior fiordów i rzek, długie i kręte drogi w górach i serpentyny unoszące motocyklistę półtorej kilometra w pionie przy 10% i więcej na drodze!! Takim miejscem jest kraina Troli czyli Trollstigen. Z którego jest jedno zdjęcie.
Powrót wiódł przez te same państwa ale inne miasta:
Oppdal - Stockholm - Nynashamn - Gdańsk ... Kraków.
Nie bez powodu wstawiłem tu kropki ponieważ tuż przed promem silnik zaczął klekotać i nie miał siły ciągnąć. Musieliśmy go zaholować na Baltivie. Niestety nie nadawał się do dalszej podróży przez Polskę :( Chciałbym podziękować Krzyśkowi który tirem dotransportował cx-a do Katowic skąd już mogłem odebrać maszynę do Krakowa. Ja tą część podróży pokonałem na tylnym siedzeniu u przyjaciela i pociągiem.
Reasumując moto przejechało w sumie 4100 km i gdyby nie panewka byłoby 5000 :) Więc uważam że jeżeli tylko się chce i ma się odwagę to nawet takimi motorami można zwiedzać świat... zamierzam go naprawić i w przyszłym sezonie wyruszyć w trasę :)
Umieszczam poniżej zdjęcia z naprawy silnika które będą uaktualniane.
http://picasaweb.google.com/krolik83/HondaCX500RemontSilnika
Przynależenie do klubu CX-a tu w Polsce, jak już się pojawi. Myślę że jest wiele osób z takim marzeniem nawet na PJ.
PLUSY:
- wytrzymały i elastyczny silnik,
- wał kardana,
- niespotykana maszyna,
- chłodzony cieczą.
MINUSY:
- mały zbiornik paliwa,
- koszty nowych orginalnych części wysokie ze względu na to że honda liczy sobie za magazynowanie ich przez... jakieś 30 lat :) za to jak się poszuka to można tanio kupić używane (a to plus).
- niektóre drobne usterki zmuszają właściciela do wyciągnięcia silnika co może nastręczać problemy, naprawy można dokonywać samemu ale bez odpowiedniej LITERATURY NIE POLECAM. Ja sam rozebrałem silniki, złożyłem i żyję :) mimo tego że to mój pierwszy motór.
Pomiar kompresji w hondzie:
30 letni motór 9.5:1 a po próbie olejowej 10.5:1 więc chyba jest ok? :)
...skoro w moim garażu pojawił się cx myślę że w przyszłości chciałbym posiadać wersję TURBO... pierwszy seryjnie doładowany motór na ŚWIECIE.