Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1991 r.
1300 cm3
0.00 s
LUAZ (ukr. ЛуАЗ, Луцький автомобільний завод, Lutskiy Automobilny Zavod) – fabryka zajmująca się produkcją małolitrażowych pojazdów terenowych. Zakłady zostały założone w 1967 w Łucku na Ukrainie.
Głównym modelem produkowanym przez zakłady LUAZ był LUAZ 969-M. Pierwsza wersja tego pojazdu, 969-A produkowana była w zakładach ZAZ, jednak kilka lat później zakłady ZAZ przeniosły produkcję tych małych jeepów właśnie do Łucka. Silnik modelu 969-A pochodził z samochodu ZAZ 965, miał 900 ccm pojemności i tylko 30 KM mocy, jednakże w odróżnieniu od ZAZ-a 965 silnik mieścił się z przodu, wzdłużnie do osi pojazdu i sprzężony był z czterostopniową, manualną skrzynią biegów wraz z reduktorem. Na bazie tego modelu powstało kilka wersji, zaś najbardziej interesującą z nich jest LUAZ 967 - amfibia zarezerwowana głównie dla radzieckiego wojska.
W 1979 zaprzestano produkcji modelu 969-A i zastąpiono go modelem 969-M "Volin". Odróżniał się on od poprzednika zmienionym pasem przednim i silnikiem o pojemności 1200 ccm, który przybrał jednak tylko 4 KM mocy, która ogółem wynosiła 34 KM. Model ten był sprowadzany w latach 80. do Włoch przez przedsiębiorstwo Martorelli. W wersji eksportowej zastosowano silnik o pojemności 1100 ccm pochodzący od Forda Fiesty.
Na początku lat 90. XX w. silnik "Volina" zastąpiono nowym silnikiem produkcji ZAZ o pojemności 1100 ccm i mocy 53 KM, który także stosowany jest w samochodach Tavria. Zmieniono też nazwę modelu z 969-M na 1302. LUAZ 1302 w warunkach drogowych nie radzi sobie najlepiej (o czym świadczyć może choćby prędkość maksymalna wynosząca 100 km/h), ale w terenie jest niemal nie do pobicia. Świadczyć o tym może fakt, iż 1302 ma prześwit równy 28 cm i może pokonywać nachylenia nawet do 90%. Na bazie osobowego modelu 1302 powstał w 1991 także pick-up - LUAZ 13021.
Dostosowanie do warunków zimowych
Silnik modelu 969-M pochodził z samochodu ZAZ 966, miał 1200 ccm pojemności i tylko 45 KM mocy, jednakże w odróżnieniu od ZAZ-a 966 silnik mieścił się z przodu, wzdłużnie do osi pojazdu i sprzężony był z czterostopniową, manualną skrzynią biegów wraz z reduktorem.
Spartańskie
Na drążkach skrętnych, a mimo to cholernie twardy.
Niesłyszalne podczas jazdy.
minusy: mały, wolny, sztywny, głośny, paliwożerny
Plusy: wszędzie wjedzie
80km/h z góry z wiatrem w plecy