Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1990 r.
2986 cm3
142 KM
0.00 s
Mercury Sable to średni, przednionapędowy samochód, produkowany przez Ford Motor Company pod luksusową marką Mercury. Pod względem technicznym jest bliźniakiem Forda Taurusa. Mercury sprzedał ponad 2 miliony Sable w ciągu 20 lat produkcji.
Sable, razem z Taurusem, rozpoczęły nową erę w stylistyce amerykańskich samochodów. Wersja od Mercury\'ego była tak futurystyczna, że przez przyzwyczajonych do pudełkowatych nadwozi Amerykanów została nazwana \"samochodem, który przybył z księżyca\". Ważnym elementem designu Sable była przezroczysta listwa z tworzyw sztucznych między reflektorami, za którą ukryto słabo świecące żarówki. Rzecz ta stała się charakterystyczna dla całej marki, a później, we wczesnych latach dziewięćdzisiątych, kopiowało ją wielu producentów z całego świata.
Sable przeszedł modernizacje w 1992 i 1996 roku. Wersja z 1996 posłużyła też do budowy kolejnej, czwartej generacji w 2000 r., która złagodziła nieco bardzo kontrowersyjny design poprzedniej.
Sable Station Wagon (kombi) przestano produkować w 2004, a sedana - 29 kwietnia 2005 r. Samochód zastąpiły dwa modele: większy Montego i nieco mniejszy Milan.
7 lutego 2007 r. na salonie samochodowym w Chicago dyrektor generalny Forda przedstawił zrestylizowane Montego. Zawiadomił przy okazji, że ten nowy pojazd zmieni nazwę na Sable z powodu znajomości jej u wielu klientów
Sable był bardzo ważnym samochodem dla marki Mercury i amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Ford słabo konkurował z General Motors i Chryslerem w segmencie średnich samochodów, a Mercury był w jeszcze gorszej sytuacji. W 1984 przedstawiono nowego Cougara, bliźniaka Forda Thunderbirda, a dwa lata później Sable. Zapoczątkowano tym samym nowy kierunek w stylistyce marki i całej amerykańskiej motoryzacji, kończąc erę kanciastych aut z lat 70. i 80.
Taurus i Sable używały reflektorów z tworzyw sztucznych. Po raz pierwszy w USA takie rozwiązanie zastosowano kilka lat wcześniej w coupé Lincolnie Mark VII. Pierwszymi produkowanymi w Stanach średnimi sedanami z tymi światłami były jednak wspomniane dwa bliźniaki Forda.
Debiut Sable i Taurusa odbył się z wielką pompą w studiu MGM, w którym nakręcono Przeminęło z wiatrem. Salę tę udekorowano w \"kosmicznym\", futurystycznym stylu; Sable i Taurus stały za kurtyną, zza której było widać ich sylwetki. Podniesieniu kurtyny towarzyszyły bębny i efekty stroboskopowe.
Karoseria Sable była atrakcyjna dla ówczesnych Amerykanów, przy tym dzięki jej aerodynamicznemu kształtowi (i niskiemu współczynnikowi Cx) samochód spalał mniej paliwa od typowych, kanciastych konstrukcji. Za ciekawy element nadwozia można uznać specjalny pas przedni, który oprócz tradycyjnych reflektorów posiadał półprzezroczystą \"listwę\" z tworzywa sztucznego, za którą ukryto kilka niskowatowych żarówek. Dużą powierzchnię karoserii zajmowały szyby, co dawało większe poczucie przestronności we wnętrzu. Słupki B i krańcowe części tylnej szyby były malowane na czarno, dając złudzenie, że przeszklone powierzchnie są ze sobą połączone. We wnętrzu instalowano opcjonalnie dwa oddzielne siedzenia, co było bardzo rzadkie w tej klasie samochodów w latach 80. Deska rozdzielcza zachodziła też na drzwi boczne w celu stworzenia klimatu panującego np. w kokpicie samolotu.
Sable wprowadzono w grudniu 1985 r. jako rok modelowy 1986. Dostępne były dwie wersje wyposażeniowe, bazowa GS i bardziej luksusowa LS. W pierwszym roku sprzedano ok. 300.000 sztuk - wynik dość rzadko spotykany nawet dzisiaj.
W pierwszym roku obecności Sable na rynku klienci mogli wybrać 2 silniki: 91-konnego, 2,5-litrowego HSC R4 i 142-konnego, 3,0-litrowego Vulcana V6 - z salonów wyjeżdżało znacznie więcej samochodów z tym mocniejszym. Sprzedaż 92-konnego modelu była tak niska, że już rok później wycofano go z oferty (do 1991 instalowano go w bliźniaczym Taurusie). W 1988 r. do gamy dołączył 3,8-litrowy Essex V6. Mimo, że jego moc maksymalna była taka sama, jak w mniejszym Vulcanie, to maks. moment obrotowy wynosił 291 Nm - 74 Nm więcej.
Sable przeszedł kilka małych modyfikacji w ciągu swojej obecności na rynku; dotyczyły one głównie wyposażenia. W 1991 sprzedaż modelu spadła do ok. 100.000 sztuk, więc wprowadzono kolejną generację samochodu.
Dostępne wersje [edytuj]
Od 1986 do 1991 r. paleta możliwych do zakupu wersji wyglądała następująco:
Wersja Lata Silnik Skrzynia
biegów
GS
LS 1986 2,5 l HSC R4 3-biegowa automatyczna ATX
3,0 l Vulcan V6 4-biegowa automatyczna AXOD
1987 3,0 l Vulcan V6
1988 - 1990 3,0 l Vulcan V6
3,8 l Essex V6
1991 4-biegowa automatyczna AXOD-E
Dane techniczne [edytuj]
Silnik Układ
i liczba
cylindrów Pojemność
skokowa
[cm3] Moc maksymalna
[KM (kW)
przy obr/min] Maksymalny
moment obrotowy
[Nm przy obr/min] Średnie
zużycie paliwa
[l/100 km]
2,5 l HSC poprzecznie, R4 2513 91 (67) przy 4400 176 przy 2600 10,3
3,0 l Vulcan poprzecznie, V6 2986 142 (104) przy 4800 217 przy 3000 9,8
3,8 l Essex poprzecznie, V6 3797 142 (104) przy 3800 291 przy 2200 10,2
Osiągi [edytuj]
Silnik Przyspieszenie
0-100 km/h [s] Prędkość
maks. [km/h]
2,5 l HSC 15,5 160
3,0 l Vulcan 11,6 185
3,8 l Essex 9,7 185
3.0 l Vulkan 6-ciocylindrowy w układzie V
Odjazdowe
Amerykańskie - auto nie jedzie, a płynie po drodze
Fajnie się czytało opis. Pozdrowienia.
NONO ROBI WRAZENIE 6/6 I ZAPRASZAM DO MNIE.........................................
.......S..Z..E..R..O..K..O..Ś..C..I.......
.............Z..Y..C..Z..Ę................
............K..O..L..E..G..O............
fajne auto ale szkoda ze dak zniszczone zapraszam do skometowania moujich samochodów
super sprzęt :D
zapraszam do siebie
i licze na rewanżyk :P
szerokośći :)
WOW! co za opis...
fajne autko pozdro dla ciebie i zapro do mnie
Nigdy nie lubiłem aut marki "Mercury" - w każdym bądź razie podziwiam Cię że go masz i nim jeździsz ;)
Ciekawy kawal historii w opisie. Rzuc okiem na mojego nowego taurusa:)
No widze ze zobaczyles mojego mustanga:) zobacz jeszcze mojego taurusa:) > Sable jest fajny jedyne co mi nie pasuje o ten przod ze miedzy lampami jest to odblaskowe ale poza tym to taurus a one sa swietne. Fajny woz i ty