Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
2001 r.
Wielgie/ Bydgoszcz
796 cm3
51 KM
17.00 s
SPRZEDANY 18.06.2018
Auto zostało zakupione 13.05.2014 roku, poprzez transakcję zamiany wysłużonego tico na oto przedstawionego matiza za odpowiednią dopłatą.
Poprzednim właścicielem tego auta była kobieta użytkująca auto sporadycznie stąd tak dobry stan pojazdu, niski przebieg ( 88850 km w momencie zakupu)..
Auto pochodzi z 2001 roku i jest w standardowej wersji wyposażenia FRIEND obejmującej zgodnie z oryginalnym prospektem reklamowym, który z dawien dawna posiadam:
Zewnętrze:
- lusterka zewnętrzne składane w kolorze czarnym bez regulacji z wewnątrz
- zderzaki w kolorze czarnym
- osłony przeciwbłotne przód i tył
- kołpaki kół
- wycieraczka i spryskiwacz szyby tylnej
Wykończenie wnętrza i siedzeń
- przednie siedzenia przesuwne i rozkładane
- regulowana wysokość zagłówków przód
- składane tylne siedzenia
- schowek boczny strona kierowcy
Komfort i wygoda:
- uchwyt do napojów
- zdalnie otwierane drzwiczki wlewu paliwa
- osłony przeciwsłoneczne
- tylna półka
Bezpieczeństwo:
- blokada zamków drzwi tylnych
- regulacja wysokości świateł przednich
- centralnie umieszczone dodatkowe światło stop
Sprzęt Audio:
- głośniki przód 2 sztuki
- antena dachowa
- instalacja do montażu radia
System zabezpieczający:
- immobilizer
Swoją drogą zabawne ile producent pisząc prospekt reklamowy potrafi znaleźć wyposażenia w aucie, które praktycznie wyposażenia nie posiada.
Co do samego Matiza kupiłem go z entuzjazmem, ponieważ jakieś 14-15 lat temu myśleliśmy o zakupie takiego auta z tym, że nowego. Jak widać co się odwlecze to nie uciecze. Nadwozie projektu Giorgetto Giugiaro podobno wzorowane było na Twingo, moim zdaniem z powodzeniem. Uważam, że autko posiada ponadczasowy urok, którego może mu pozazdrościć nie jedno małe jeździdełko. W moim egzemplarzu wyjątkowo przypada mi do gustu kolor strażackiej czerwieni bardzo ładnie błyszczący po solidnym woskowaniu.
Głównym celem jaki stoi przed tym autem będzie codzienna jazda do pracy mojej żony.
Tuningu nie ma i nie będzie. Jak dla mnie największym i najstosowniejszym tuningiem takiego auta jest solidne woskowanie, tak aby jak najdłużej zachował świeżość.
Akcesoria
- żarówki H4 Philips Vision
- 3 x wycieraczki BOSCH ECO
- radio LTC V-8300U
- oryginalny zegarek z bogatszej wersji
- obrotomierz
Ta sama jednostka co w Tico, z tym że zamiast zasilania gaźnikowego pojawił się wielopunktowy wtrysk paliwa skutkujący wzrostem mocy nominalnej o około 10KM.
Silnik to jednostka 3 cylindrowa, o pojemności 796cm3 (średnica cylindrów 68,5 x 72), z wielopunktowym wtryskiem paliwa, posiadająca moc 51KM uzyskiwanych przy 5900 obr/min oraz momentem obrotowym 70Nm osiąganym przy 4600 obr/ min. Masa własna 776 kg. Parametry oznaczają jedno, silnik lubi kiedy go się wkręca na wyższe obroty, chociaż przy 2500 obr/ min uzyskuje 90% maksymalnego momentu obrotowego.
Maksymalne prędkości na poszczególnych biegach:
I bieg: 39 km/h
II bieg: 71 km/h
III bieg: 111 km/h
IV bieg: 141 km/h
V bieg: 145 km/h
Wg licznika
pod górę V- max 150 km/h
na płaskim V-max 155km/h
z góry V-max 160km/h
Wrażenia z jazdy:
51KM nie czyni z auta wyścigówki, ale w gruncie rzeczy nie jest źle. W początkowym okresie użytkowania moje auto było nadspodziewanie powolne. Po okresie poszukiwania usterki ostatecznie okazało się, że rozrząd jest źle ustawiony. Od tego czasu bardzo zmieniłem zdanie o opisywanym aucie. Silnik nabrał przede wszystkim trochę elastyczności, dzięki której można już bezproblemowo poruszać się w ruchu miejskim. Mimo to trzeba przyznać, że matiz w porównaniu do tico ma o wiele bardziej wysokoobrotową charakterystykę. Odczuwa się to podczas wyprzedzania, ale również i podczas pokonywania wzniesień, kiedy to często trzeba zredukować. Reasumując mocy aż tak nie brakuje, trochę momentu obrotowego, szkoda że silnik nie ma pojemności chociaż np 1.0 przy nie zmienionej mocy.
Wyciszenie:
Moim skromnym zdaniem wyciszenie pracy silnika w Matizie stoi na całkiem wysokim poziomie nawet jak na dzisiejsze standardy. Odważę się nawet stwierdzić, że jeśli chodzi o porównanie go do tico między tymi auta istnieje przepaść na korzyść Matiza. To aucie dopiero przy prędkościach dróg ekspresowych lub autostradowych staje się głośne co uważam za sukces i zdecydowany plus.
Spalanie:
Wg producenta auto pali:
miasto: 7.3 l/100km
Zużycie przy 90 km/h: 4,9 l/100km
Zużycie przy 120 km/h: 6.8 l/100km
Wg moim spostrzeżeń spalanie wychodzi bardzo podobnie jak deklaruje producent. Faktycznie w trasie przy 90 km/h autko spala właśnie takie 4,9 litrów, natomiast w mieście dużo zależy od temperatury otoczenia, długości trasy jak i korków, ale te 6-7l/ 100km można przyjąć jako wartość realną do osiągnięcia.
Spalanie MIN: 4,3 l/100km (jazda 80-90 km/h trasa)
do:
Spalanie MAX: 9,9 l/100km
Reasumując auto pali mi bardzo podobnie jak tico czyli średnio 6 litrów / km
Raport na zakończenie eksploatacji: pojazd przejechał 16 056 km i zużył 914 l paliwa średnie spalanie 5,53 l/100km
Jak na gabaryty auta wnętrze okazuje się bardzo przestronne jak i mocno przeszklone, przez co widoczność w tym aucie jest znakomite. Na plus zaliczam wyższą pozycję za kierownicą, której w innych autach nie akceptuję, ale w tym jakoś mi pasuje. Zaskakująco wygodne okazują się fotele, które w moim egzemplarzu nie zdążyły się wysiedzieć, przez co sprawiają wrażenie sprężystych, jedyne co można im zarzucić to zbyt krótkie siedzisko mogące powodować zmęczenie po dłuższej podróży. Co do samej deski rozdzielczej wygląda całkiem atrakcyjnie i współcześnie. Owalne włączniki, jak i okrągłe gałki nawiewów oraz kratki wentylacyjne sprawiają wrażenie współczesności. Podobnie rzecz ma się w przypadku tablicy zegarów, która choć skromna, bo posiadająca jedynie najważniejsze funkcje wygląda estetycznie. Jedyne czego nie można o aucie powiedzieć, to to że ma przepastny bagażnik (pojemność 155 l), ale z drugiej strony zawsze istnieje możliwość rozłożenia oparcia uzyskując przyzwoite 512 l.
Miękko, wygodnie, chociaż trochę niepewnie w zakrętach. Auta zdecydowanie skrojone do miasta, niż na górskie serpentyny, czyli spełnia swoje zadanie tak jak powinno. Najważniejsze, że na wybojach nie wstrząsa pasażerami tak jak Tico. Jedynym minusem jaki zauważyłem, który może doskwierać drobnym kobietą to dość ciężko kręcąca się kierownica...wspomaganie zdecydowanie przydałoby się, lub chociażby zmiana opon na węższe co w ostatnim czasie uczyniłem. Od kilku dni poruszam się na oponach o rozmiarze 145/70/13 Dębica Navigator i z tego co zaobserwowałem jeździ się przyjemniej oraz zauważalnie lżej manewruje...polecam.
Radio LTC V-8300U plus oryginalne głośniki.
Prawdopodobnie jego rewirem, którego nie będzie opuszczał będą ulice Bydgoszczy, co najwyżej sporadyczne wypady w okolice Włocławka jak i nad pobliskie jezioro.
Sprzedany pod koniec marca 2017
Plusy:
+ ponadczasowy, dość urokliwy wygląd
+ wyciszenie na całkiem wysokim poziomie
+ dość wysoki komfort podróżowania
+ 3 gwiazdki w testach zderzeniowych EURO NCAP ( prawdziwy sukces jak na tak proste i tanie auto, lepiej od BMW seria 3 z 97 roku !!)
+ dobre wyciszenie silnika
+ zwrotność
+ tanie części oraz niskie opłaty
+ myślę, że stan mojego egzemplarza
Minusy:
- podatność na rdzę
- mimo wszystko nie najniższe zużycie paliwa jak na tak mały silnik
- niewystarczająca elastyczność silnika
- Osiągnięciem będzie, jak po kolejnej zimie spędzonej w zasolonym mieście nie opanuje go rdza.
- V-max
pod górę :150 km/h
na płaskim :155km/h
z góry V-max 160km/h
- 4,3 l/100km
Jeśli chodzi o marzenia związane z samochodami zdecydowanie bardziej kręcą mnie zabytki niż nowe "wypasione" fury.