Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1991 r.
Poznań
4988 cm3
300 KM
450 Nm
7.40 s
Co można było kupić jako siódme auto? Tylko siódemkę :)
Kupiona we wrześniu 2008 roku w Swarzędzu, przy przebiegu 304.000km. Chciałem mieć ten samochód od dziewiątego roku życia, kiedy w 1987 roku zobaczyłem test w Auto Motor und Sport gdzie zdetronizował Mercedesa 560SEL, chodziły mi po głowie inne auta (zresztą widać czym jeździłem wcześniej), ale to wydanie BMW z silnikiem V12 jest dla mnie symbolem absolutnej elity samochodowej i mając różne dojścia do tanich części i siły roboczej w końcu się na nie zdecydowałem.
W chwili debiutu w 1986 roku (750 w '87) moim zdaniem bardzo nowoczesny samochód - o ile wiem pierwszy na świecie z elektronicznym licznikiem przebiegu, modułem komfortu domykającym szyby i dach z kluczyka, systemem dociskającym wycieraczki wraz ze wzrostem prędkości i spowalniającym ich bieg na postoju, automatyczną regulacją wysokości przednich pasów bezpieczeństwa (razem z fotelami), elektronicznie sterowanymi przepustnicami, słupkami dachowymi od środka obitymi materiałem i na pewno pierwszy z reflektorami soczewkowymi, a w '92 roku z ksenonowymi (za dopłatą). Prawdopodobnie pierwszy ze wspomaganiem kierownicy zależnym od prędkości jazdy (servotronic - '87) i czujnikami parkowania '91/92. Za archaizm można uznać umieszczenie zbiornika paliwa za tylną osią - w strefie zgniotu - skoro już MB W116 w 1972 roku miał to bezpieczniej rozwiązane.
Wg. VIN wyprodukowany 28.03.1991, do Polski sprowadzony w marcu 2006 z przebiegiem 280000km, teraz na liczniku ma 315300km.
Z dodatkowego wyposażenia: airbag kierowcy (dokładany w serwisie), fotele elektryczne (ale bez pamięci), szyberdach, radio, trójkąt ostrzegawczy. Reszta w tym roczniku była w serii - długo by wymieniać.
Ten egzemplarz jako nowy kosztował na pewno ponad 120.000 DM!
Podane zużycie paliwa jest najczęściej występującą wartością z jazdy wyłącznie miejskiej.
Porównując do 750-tki (pod względem elektroniki) Mercedesy z tego okresu, dochodzę do wniosku, że firma ze Stuttgartu była w tym czasie w erze kamienia łupanego (W124, W126).
Z przodu czterotłoczkowe zaciski hamulcowe - w tym modelu seryjne od 09/90.
W mojej jest skrzynia 4HP24 w szczegółach różniąca się trochę od 4HP22, ale jeszcze bez trybu adaptacyjnego.
Mój konkretnie egzemplarz przez 4 dni swojego żywota najlepszy europejski samochód osobowy, ponieważ MB W140 600 wszedł na rynek w kwietniu '91 :)
Kiedy wyjeżdżał z fabryki był jednym z czterech samochodów (marek) na świecie w którym stosowano silnik V12 - poza Ferrari, Jaguarem i Lamborghini.
Często ludzie piszą, że jest to pierwsze V12 na wtrysku, ale wg. mnie jest to pojęcie błędne - może pierwsze V12 od początku robione na wtrysku, ale rocznikowo Jaguar był szybszy.
W momencie kupna auto bardzo czyste, zadziwiająco suche od spodu, korozja tylko na rantach drzwi, ale trochę "rozkradzione" z wyposażenia fabrycznego (komora silnika, narzędzia) i w paru miejscach niefachowo naprawione (połamane mocowania różnych plastików zastąpione wkrętami) - wszystkie wady zostały usunięte, na co w ciągu 2,5 roku poszło ponad 11 tysięcy złotych.
Do świateł mijania założone żarówki Philips Blue Vision, na rancie klapy kufra chromowana listwa, znaczki Alpina na przednich błotnikach (jeden znaczek podobnie jak listwa maskuje wyprawkę).
Auto było sprawdzane na hamowni, wynik: 294 KM i 431 Nm (z włączonymi światłami mijania i dmuchawą na minimum). Przy 1500 obr/min ma 422 Nm a maksimum przy 2000 co kompletnie nie zgadza się z danymi fabrycznymi (jeśli chodzi o obroty), ale ja nie protestuję :) Z włączonymi wszystkimi "pożeraczami" prądu - odpowiednio 276 i 393.
Pierwsza powojenna niemiecka V12 :) Silnik zaprojektowany jako wymagający minimum czynności obsługowych - w ciągu całego życia tylko wymiany oleju i świec zapłonowych (łańcuch rozrządu i hydrauliczne popychacze zaworów).
Pierwsze auto z ograniczeniem prędkości do 250km/h - wprowadzone po to, bo w 1987 roku w chwili debiutu nie było opon na takie prędkości - taka jest wersja oficjalna (przynajmniej do limuzyn).
Silnik w kabinie jest praktycznie niesłyszalny, ale V8 w E32 mają lepsze brzmienie.
Bardzo niski stopień sprężania (8,8:1), w Niemczech umożliwiałby tankowanie benzyny Normal (91 oktanów).
Uwielbiam widok tego silnika i porządek pod maską - porównajcie z tym bałagan w Jaguarze XJ/XJS12 albo w Mercedesie W126 560SE/SEL.
Seryjne, tapicerka welurowa - zwykłe fotele przednie wyglądają gorzej niż skórzane według mnie (w E23 był lepszy kształt, ale fotele były za miękkie), poza tym materiał lubi się odklejać od gąbki, a skóra jest przyszywana i nie ma tego problemu - jednak w praktyce welur się lepiej sprawdza.
Skórzane boczki drzwi w wersji bez obszywanych podłokietników wyglądają jak plastik - tu akurat wizualnie daję plusa welurowi.
Jedyną tandetą we wnętrzu jest według mnie pozostawienie plastikowych osłon przeciwsłonecznych, zamiast obszycie ich materiałem z podsufitki.
Seryjne, amortyzatory bez możliwości elektrycznej regulacji twardości, ale z tyłu z regulacją poziomu (seria w 750) - nie ma możliwości regulacji wysokości świateł z kabiny.
BMW Bavaria C Business + 6 głośników.
Przy 120km/h silnik ma 2000obr/min, przy 160 - 3000, 210 - 4000, 240 - 4500...
Vmax - ok. 257-258km/h (tak było widać z mojego położenia, jako kierowcy), silnik nie osiągnął nawet 5000obr/min (moc max podają przy 5200). Jest filmik na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=prWVZ5MhvC8
Oczywiście niektórzy komentujący wiedzą o tym samochodzie więcej niż ja...
Po 70km takiej jazdy nie miałem już prawie 25 litrów paliwa w zbiorniku :)
W tym aucie prawie nic nie wymaga poprawek!
Parę rzeczy można by jeszcze dopieścić wizualnie, jednak od tego samochód lepiej nie pojedzie - technicznie jest na piątkę.
Plusy: osiągi, komfort, wyposażenie, dużo schowków we wnętrzu; efektami ubocznymi a nie minusami nazwałbym zużycie paliwa i nie jest to raczej auto do miasta z uwagi na nasze miejsca parkingowe porobione dla CC (na średnicę zawracania nie narzekam).
Silnik bardzo szybko osiąga temperaturę roboczą (latem po niecałym kilometrze), ale pomimo 13l płynu chłodzącego i 8l oleju (fabryka podaje 7,5 ale pod max wchodzi 8,0) wytwarza tyle ciepła, że o przednie błotniki można się oparzyć.
Obiektywnie patrząc głośne są szumy od wiatru (a nie od przecinanego powietrza (!)), poza tym kształt bagażnika uważam za niepraktyczny (w E23 jest jeszcze gorzej, ale w E38 lepiej) - na wysokość nie mieszczą się 2 opony o fabrycznej szerokości 225mm. Poza tym wolałbym hamulec postojowy w pedale (jak w E38). Przyciski do otwierania szyb są zbyt blisko siebie i łatwo je pomylić (Mercedes lepiej to przemyślał).
Wielką zaletą jest łatwość do opanowania auta w zimie, pomimo bardzo dużej mocy i momentu obrotowego - Mercedesem z ASD jazdę w takich warunkach można przypłacić co najmniej skasowaniem auta - nie mówiąc o własnym zdrowiu. ASC w BMW działa lepiej niż niejedno ESP!
Bardzo odpowiada mi praca skrzyni biegów w porównaniu do Mercedesa - w BMW jest przynajmniej różnica pomiędzy trybami pracy i MB nie ma trybu M jeżdżącego na jednym biegu - bardzo pomocnego w zimie i umożliwiającego driftowanie oraz pomiar na hamowni. Poza tym w BMW redukcje biegów są delikatniejsze i nie trzeba z całej siły kopać w pedał gazu, żeby je wywołać.
Kształt deski rozdzielczej uważam za najładniejszy ze wszystkich BMW, imponują mi rozwiązania zastosowane w tym aucie, niektóre rzadko spotykane jeszcze dziś, automat przy starcie od zera jest trochę mułowaty, ale elastyczność na wyższych biegach nie ustępuje modelowi 745i (E65).
Potwierdzam opinie o słabych światłach mijania (drogowe są w porządku). Czepiając się już wszystkich szczegółów to trochę za krótkie są siedziska przednich foteli i moim zdaniem żywiołem tego auta nie są kręte trasy (mam zrobione zawieszenie, więc nie jestem gołosłowny) - od swojego klona w manualu E28 535i na pewno dostałbym baty :)
Chciałbym się cofnąć w czasie o 20 lat i przesiąść z Poloneza mojego ojca do mojej E32 - to byłoby przeżycie...
Wymienione, kupione, zrobione od stanu licznika 304000 do 315300km (ceny z allegro podane łącznie z wysyłką):
- instrukcja obsługi - 80zł (allegro)
- pasek do mocowania drobiazgów w kufrze (2szt), 31zł (serwis)
- klip do tylnej tapicerki wewnątrz kufra (2szt), 6zł (serwis)
- klip do podszybia (2szt), 2zł (serwis)
- zapasowy kluczyk - 127zł (serwis)
- zaślepka na otwory technologiczne w drzwiach (4szt), 8zł (serwis)
- kołek mocujący osłonę dolnego głośnika (2szt), 4zł (serwis)
- lakier zaprawkowy w sprayu - 66zł (serwis)
- dywaniki gumowe (4szt), 128zł (allegro)
- obudowa filtra powietrza (2szt), 93zł (allegro)
- filtr kabinowy - 48zł (sklep)
- filtr powietrza (2szt), 41zł (sklep)
- dolny przedni wahacz (alu) - 177zł (sklep)
- robocizna za wymianę wahacza i ustawienie geometrii - 170zł
- osłona na oś wycieraczki - 10zł (serwis)
- wkręt do atrapy (2szt), 2zł (serwis)
- skrzynia 4HP22 - 400zł (szrot)
- nowe części do skrzyni 4H24 - 358zł (sklep)
- pompa paliwa (2szt), 400zł (szrot)
- akumulator 85Ah - 379zł (sklep)
- filtr paliwa (2szt), 112zł (sklep)
- filtr do skrzyni - 54zł (sklep)
- olej do skrzyni (11l), 187zł (sklep)
- robocizna za naprawę skrzyni i wymianę pomp paliwa - 1200zł
- pasek klinowy (2szt), 94zł (sklep)
- robocizna za wymianę pasków klinowych i naprawę mechanizmu wycieraczek - 480zł
- pióro wycieraczki (2szt), 97zł (sklep)
- żarówka H1 55W (2szt), 52zł (sklep)
- zestaw kluczy do bagażnika - 123zł (allegro)
- listwa środkowa na przednie prawe drzwi - 35zł (allegro)
- klucz do kół - 10zł (szrot)
- listwa na przedni zderzak (prawy narożnik) - 10zł (szrot)
- wkręt mocujący pokrywę zestawu narzędzi (2szt), 4zł (serwis)
- osłona na kopułkę rozdzielacza (4szt), 60zł (allegro)
- robocizna za wymianę uszkodzonego przewodu paliwowego i dospawanie wieszaka wydechu - 150zł
- osłona wentylatora - 117zł (serwis)
- kołek mocujący osłonę wentylatora (2szt), 2zł (serwis)
- osłona na ucho do holowania (przedni zderzak) - 74zł (serwis)
- zaślepka na pokrywę głowicy (4szt), 48zł (serwis)
- ramka pod tablicę rejestracyjną (2szt), 12zł (serwis)
- przednie prawe nadkole - 39zł (allegro)
- wyważenie kół - 40zł
- klip mocujący listwę na drzwiach (4szt), 8zł (serwis)
- uszczelka kanału wentylacyjnego na drzwiach - 6zł (serwis)
- lakierowanie dolnej połowy przednich prawych drzwi - 200zł
- sprzęgło wentylatora chłodnicy - 400zł (sklep)
- panel klimatyzacji - 80zł (allegro)
- opona 205/65R15T (na zapas) - 80zł (allegro)
- olej do silnika (Mobil 15W40) - 118zł (sklep)
- filtr oleju - 36zł (sklep)
- napełnienie klimatyzacji - 220zł
- prawa połowa przedniej atrapy - 30zł (szrot)
- oryginalny (aluminiowy!) znaczek na maskę - 20zł (allegro)
- tulejka pod bolce znaczka (2szt), 11zł (serwis)
- klip do tapicerki ściany działowej w bagażniku - 5zł (serwis)
- nakrętka mocująca tylne oparcie - 1zł (serwis)
- zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodzącego - 10zł (szrot)
- lakier zaprawkowy w pędzelku - 82zł (serwis)
- słuchawka do telefonu - 30zł (allegro)
- drewno dookoła lewarka zmiany biegów - 65zł (allegro)
- sprzączka do tylnego nadkola - 4zł (serwis)
- radio BMW Bavaria C Business - 91zł (allegro)
- montaż i naprawa wiązki - 75zł
- zbiornik paliwa - 100zł (szrot)
- odbojniki tylnego zderzaka (2szt) - 50zł (szrot)
- robocizna za naprawę mechaniczną i tapicerską fotela kierowcy - 170zł
- robocizna za wymianę zbiornika paliwa i oleju w tylnym moście - 230zł
- spawanie układu wydechowego - 120zł
- prawy przedni mcpherson + amortyzator - 235zł (allegro)
- łączniki przedniego stabilizatora, przedni lewy górny wahacz + robocizna za wymianę (łącznie z mcphersonem i ustawieniem geometrii) - 400zł
- 4 opony letnie fulda 225/60VR15 (używane z 2007 roku) - 550zł (allegro)
- montaż + wyważenie - 80zł
- wymiana oleju w silniku + filtr (Valvoline Turbo 15W50) - 220zł
- wymiana płynu hamulcowego - 90zł
- wymiana przednich tarcz hamulcowych i klocków - 620zł
- wymiana płynu chłodzącego i termostatu - 164zł
- regeneracja tylnych amortyzatorów (z robocizną demontażu i montażu) - 600zł
- wyważenie kół - 50zł
- piąta alufelga - 136zł (allegro)
- montaż + wyważenie - 30zł
- wymiana łączników tylnych wahaczy - 220zł.
Czyli do tej pory wydałem łącznie 11167zł - nic tylko kupić ode mnie :)
Mógłbym mieć za to poobijaną E38, ale ja wolę zadbaną E32.
Zero mandatów :)
OPEL LOTUS OMEGA NA BAZIE OMEGI A
JAGUAR XJR X300
Witam Jesteś miłośnikiem marki BMW? A więc zapraszam do klubu Fani Marki BMW Grupa Zachód, adres stronki www.bmw-gz.pl. zapraszam
Auto piękne i niepowtarzalne, szkoda że już takich nie robią. Widać po opisie że pedantycznie dbasz i dużo w nią włożyłeś. Ale ta naklejka na klapie beznadziejna. Zszokowało mnie to że jeździsz na oleju mineralnym. Po za
Super bmw a po opisie widać ze kierowca to czynna znawca , a nie bierny użytkownik
...jestem na plus. P.S. Całkowicie się z tą naklejką zgadzam... :)
Widzę kolego powieść piszesz :D Bardzo duży plus tego auta to silnik i skrzynia automatyczna, średnio lubię te naklejki w stylu 7?? ale ta druga naklejka "TAKIEGO KOPA NIE DA CI ROPA" rozjeb@ła mnie w zupełności więc jes
opis masz robert ponadprzecietny i nobla dla tego kto caly przeczytal (ja nie), jak taki demon to twoje BM to wystartuj z moim grubym 928, pozdro kumplu
piekna bmw i lekturka tez bardzo ciekawa mysle nad taka jako nastepny samochod daje max i zapraszam do moich
az miło sie czytalo Twoj opis, jestes fanatykiem bmw i to widac - ja z reszta tez:) Zapraszam do mojej 5, e39, Pozdrawiam
powiem tak.. piękny egzemplarz i przede wszystkim widać ze wlasciciel prawdziwy miłośnik - to się ceni. pozdrawiam i zapraszam do mojej siodemki
Widać tu pasje do tej legendarnej limuzyny .Ciekawe wrażenie po wciśnięciu na prostej pedału w podłogę :)
Piękne auto, super silnik. Nic dodać nic ująć, wszystko na swoim miejscu. Pozdrawiam i zapraszam do mnie.
niesamowicie piękna bawaria, a serce to majstersztyk, powodzenia w dalszych modach, RESPEKT
No nareszcie jest! Całkiem zacna, ale brak skóry w tej klasie auta? Co prawda kiedyś welur był droższy i bardziej prestiżowy od niej, ale to były czasy daleko przed 1991 rokiem. Wyposażenie już konkretne. Silnik potwór,
wstaw wiecej fot
pozdrawiam, skomentuj u mnie
lotosX dodał pojazd do ulubionych