facebook
System PJ
to 129 370 pojazdów na 669 381 fotkach
logowanie pamiętaj mnie zapomniałem hasła

Junak M 10 1960r

Oglądano już 40090 razy
Zobacz także: Opinie kierowców o Junak M 10 »
  • Rocznik

    1960 r.

  • Właściciel

    vitas

  • Kategoria

    Retro

  • Pojemność

    349 cm3

  • Moc

    17 KM

  • Przysp. 0-100 km/h

    0.00 s

  • Opis

    Bez wątpienia Junak jest legendą polskiej motoryzacji. W chwili projektowania był bardzo nowoczesnym motocyklem, w chwili zakończenia produkcji musiał ustąpić miejsca mniej skomplikowanym technicznie dwusuwom. Przez lata niedoceniany, na szczęście dziś się to zmienia.

    Maszynę udało mi się zdobyć w stanie "bardzo dobrym, złożonym", co oznaczało, że motor kwalifikował się do rozbiórki, skompletowania, wypiaskowania, pomalowania i ponownego złożenia. Razem z bratem bliźniakiem (drugim M10) - dzięki talentowi mojego ojca - odzyskał swój pierwotny blask.

    AKTUALNIE NA SPRZEDAŻ - WYSTAWIONY W NAJPOPULARNIEJSZYM POLSKIM SERWISIE AUKCYJNYM. INFO: 604 170 150
    Motocykl robiony na tzw. "oryginał" z dopuszczeniem minimalnych odchyleń na korzyść całości (polerka itp.), w miarę możliwości finansowych, nie szczędząc czasu. Proces długotrwały i kosztowny, setek spędzonych nad nim godzin nie da się przeliczyć na pieniądze. Kto robił, ten wie.
    Równolegle z nim, restaurowaliśmy drugiego M10. Żeby do zobaczyć, najlepiej przejść do garażu (klik na mojego 'nicka' w polu Właściciel u góry) albo wyszukać w bazie. Tam też jest link do filmu na Youtube.

    Dobra rada dla innych restaurujących swoje maszyny: Co nagle to po diable. Czas, zapał i sprawne ręce znaczą o wiele więcej niż kupa kasy.

  • Tuning

    Jaki tuning??? Tu chodzi o doprowadzenie maszyny do stanu fabrycznego. Bębny hamulcowe i silnik częściowo polerowane, choć niektórzy mogą zarzucić, że fabryka nigdy tego nie polerowała. Zgoda! My jednak dopuściliśmy się świadomie tego malutkiego udoskonalenia (tak nam się podobało ;-). Mam świadomość, że w maszynie np. unikatowej czy przedwojennej byłoby to niedopuszczalne.

  • Silnik

    SO3, czterosuwowy, jednocylindrowy, górnozaworowy, chłodzony powietrzem, przy 3800 obr/min 2.8 kGm.

    Szczegóły:
    Cylinder III szlif, nowy tłok, głowica regenerowana, zawory polerowane. Wał regenerowany (z amortyzatorem). Łańcuch sprzęgłowy od Mercedesa. Wiele części nowych, jakościowo z wyższej półki, każda zweryfikowana. Sprzęgło zalane olejem ATF II D. Silnik zalany olejem LUBRO 20/50, skrzynia biegów olejem HIPOL 15 F. Gaźnik oryginalny PEGAZ. Wszystkie łożyska, linki, gumy nowe.

    Elektryka:
    Instalacja elektryczna wykonana od podstaw zgodnie z oryginałem. Oryginalna 6V prądnica P9a, stan idealny! Została zregenerowana w zakładzie w Tucholi (co mówi samo za siebie - jeden z najlepszych fachowców w tej dziedzinie w kraju - odsyłam do opinii innych internaturów na stronie http://junak.ekoma.pl/article.php?story=20050828155545878 ), minus na masie, regulator napięcia elektroniczny. Ładowanie idealne, b.silna iskra. Istnieje także możliwość przejścia w przyszłości z zapłonu iskrownikowego na bateryjny - pod bakiem zainstalowano cewkę zapłonową 6V, zostały wyprowadzone otaśmowane przewody do stacyjki. W przypadku tego motocykla, nie ma potrzeby, nie jeździmy po długich nocnych trasach. Nowy akumulator Excide 6V 14Ah.

  • Zawieszenie

    W amortyzatorach nowe uszczelniacze oraz nowy olej amortyzatorowy. Hamulce nowe, nitowane, nowe okładziny. Opony i dętki nowe. Przód 19 x 3.5, tył 19 x 3.5.

  • Pamiętna podróż/przygoda

    Kilka wyjazdów na rajdy weteranów do Czech, kilkanaście zlotów, sporo niedzielnych przejażdżek po okolicy. Każda podróż jest pamiętna, bynajmniej nie z powodu kłopotów technicznych!

  • Perspektywy

    Być może trzeba będzie zajrzeć do skrzyni biegów, choć może się jeszcze dotrze.

  • Plusy i minusy pojazdu

    Plusy przesłaniają jakiekolwiek minusy. W przypadku takich maszyn trzeba pamiętać, że nowych części praktycznie brak... Co ciekawe, na razie nie ma wycieków, a jest już kilkaset km od złożenia.

  • Osiągnięcia

    Zrealizowało się marzenie mojego ojca. W latach 60.tych kupił sobie Junaka z milicyjnego demobilu. W latach 70.tych, kiedy się urodziłem, trzeba było szukać pojazdu bardziej rodzinnego i Junak został wymieniony na modną wówczas Jawkę i Syrenę 105 :-) Pozostała tęsknota i w końcu maszyna na nowo zagościła w garażu. Czasem wyjeżdża się na zloty, czasem na przejażdżki. Osiągnięcia są tu nie istotne, bo nie to jest w naszym przypadku celem posiadania tej pięknej maszyny.

  • Marzę o...

    Fabrycznie nowym Junaku M10. Może gdzieś w Bieszczadach w szopie stoi jakiś zapomniany?

InformacjaDodawanie komentarzy zostało wyłączone dla tego pojazdu.

Losowe pojazdy

  • Kawasaki ZZR 1100 / ZX11
  • Ford Mondeo
  • Renault 25
  • SHL M11
  • Yamaha DT 125
  • Gilera DNA

Co robią kierowcy na PJ