Jeśli masz uwagi odnośnie serwisu Polskajazda.pl - napisz do nas:
1979 r.
50 cm3
3 KM
0.00 s
Nad jawką pracuję od jesieni 2011.
Jawa 50 20p - wspaniały motorower produkcji czechosłowackiej. Pokrycie pojazdu osłonami dało oryginalny wygląd przypominający skuter. Model ten przeszedł długą drogę rozwojową przez starsze typy znanych motorowerów Jawa 50 jak: 550, 555 i J-05. Przy jego konstrukcji wykorzystano bogate doświadczenie z długoletniej eksploatacji poprzednich typów i związku z tym wykorzystano wiele nowości konstrukcyjnych. Podwyższona moc silnika, ulepszone resorowanie oraz estetyczne oblachowanie, zapewnia komfortową jazdę i łatwe sterowanie pojazdem.
NIE NIE NIE
Silnik JAWA 223 - silnik produkcji Czechosłowackiej, wyposażony w jeden cylinder o pojemności 49,9 cm³, umieszczony poziomo.
Trójstopniowa skrzynia biegów. Moc silnika jak na tak starą konstrukcję jest imponująca. Silnik fabrycznie był wyposażony w iskrownik-prądnicę a mocy 6V 20W, lub w wersji sport 6V 30W. Silnik stosowano w motorowerach Ogar 200, jawie mustang (typ 23) i jawie skuter-inaczej typ 20p. Było wiele prototypów z tym silnikiem, m.in. prototyp z czterobiegową skrzynią. Silnik na polski rynek były blokowane, aby dostosować je do panujących w Polsce przepisów, które przewidywały maks. prędkość 45 km/h(wersje czeskie osiągały ok. 60km/h), w zależności od przełożenia kół zębatych. W tym celu zmniejszano otwór w króćcu ssącym, przełożenia przeniesienie napędu na koło tylne wolniejsze 12/55 - szybsze 13/55, stosowano dysze o mniejszej przepustowości oraz wydłużano kolanko w rurze wydechowej. Silnik jest bardzo podatny i prosty w tuningu. Polega on m.in. na powiększeniu kanałów płuczących, zastosowanie gaźnika o większej gardzieli itp. Przy prawidłowej eksploatacji silnik jawa 223 będzie cieszył niezawodnością przez długie lata.
Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
Pojemność - 49,9 cm3
Ilość kanałów płuczących - 2
Ilość pierścieni na tłoku - 2 lub 3
Moc nominalna - 2 KM przy 4500obr./min(polska) 3,5KM przy 6500obr/min.(czeska)
Stopień sprężania - 9,2
Gaźnik - JIKOV 2917 PSb
Przepustowość dysz - Fabrycznie 68 i 38, dysze na polski rynek 65 i 35
Skrzynia biegów - trzybiegowa
Instalacja elektryczna - 6V - 20W
Świeca zapłonowa - F80 Iskra (Czasem w książkach zaleca się świecę ISKRA F95)
Masa w stanie suchym - ok. 12 kg
Śr. zużycie paliwa - 2,6 l/100km
Pierwsza podróż, w której na najbliższym skrzyżowaniu po prostu zgasł mi silnik,a po chwili podbiegło do mnie kilku 9-latków i spytali się , czy mogą mnie popchać.
Każda podróż, to jakieś niezapomniane chwile i nowe doświadczenia.
-poprawa lakieru,
-naniesienie szparunków oryginalnym sposobem (czyli na na lakier)
-podłączenie oryginalnego klaksonu,
-niklowanie,
Plusy:
-wygląd,
-silnik,
-duży dostęp do części,
Minusy:
-nieoryginalne części słabej jakości,
-słaba elektryka
Prędkość maksymalna na prostej: 58 km/h
Yamaga Virago 535,
MZ Trophy 250